måndag 12 januari 2009

Mat på bordet!

Foto suite2001.com
Idag när jag kom hem från jobbet hade min man lagat en fantastisk god tomatsoppa som han serverade med örtolja, rostat vitlöksbröd och ett glas chardonnay. Det är en helt ok avslutning på en måndag, om jag får säga det själv. Barnen var väl inte lika fashinerade, men det får man ta när man dinerar med en fyraåring och en tvååring... Brödet gick dock hem hos alla! Här kommer ett ungefärligt recept (jag kanske inte kan alla min mans hemligheter;))
Fräs en hackad scharlottenlök och 3-4 hackade vitlöksklyftor i rikligt med olivolja. Addera hackad färsk utkärnad röd chili, samt några hackade soltorkade tomater, samt 2-3 burkar krossade tomater. Addera ca 5 dl grönsaksbuljong och någon matsked rödvinsvinäger efter smak. Låt koka ihop och reducera något. (ca 15 min) Under tiden, gör en örtolja baserad på olivolja och basilikablad (kör ihop med mixer) och tillred vitlöksbröd. Vid servering, droppa oljan över soppan. Klart;) Snabbt och gott!

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig måndag!!
    Tack för att du kikade in hos mig! Kul att se att du också är ny bloggare, visst är det kul! Du tar så fina foton! Jag återkommer!

    SvaraRadera
  2. WOW! Det lät helt underbart gott! Tack snälla för tipset! Här ska fixas soppa!

    KRAM
    Jenny-jennyshemochharmoni.blogg.se

    SvaraRadera