torsdag 2 april 2009

Termoshus för mammutar?

Det är lite lungt på min bloggfront just nu. Det händer dock mycket. Badrumsrenoveringar och utbyggnadsplaner och bygglovstrams blandas med oro kring omdragningar av skolgränser (vill inte komma på fel sida, flyttar hellre...) och tomter som ska släppas i ett område vi suktat efter länge... Men vi hade ju bestämt oss för att bygga ut... Eller...

Men mitt i allt brus så hittade jag en ny husleverantör idag, som använder, enligt mig mycket spännande teknik för att åstadkomma mycket energieffektiva hus. De heter Sveahus.

Husen är moduluppbyggda med en "termoskonstruktion" av en slags sandwich teknik som gör modulerna helt självbärande. Tekniken är välbeprövad men har tidigare använts för att bygga exempelvis basstationer och frysboxar för mammutar (nej, detta är inte ett aprilskämt, jag läste det i en artikel om Boxmodul, företaget bakom konstruktionen...). De tillverkas av återvunnen naturanodiserad aluminium (underhållsfritt;))

Huset saknar i princip köldbryggor och ska därför vara mycket energieffektivt, och eftersom det är självbärande räcker det med en plintgrund (om man tex har en omöjlig tomt och inte vill spränga).

Just plintgrund kan ju kännas lite sommarstuga, men för övrigt gillar jag iden skarpt! Kanske ska jag dissa utbyggnadsplanerna och gå direkt på tomten...

4 kommentarer:

  1. Hi hi, så roligt... och spännande!! Arkitekturen är ju riktigt läcker!
    Ett hus för både mammutar och papputar...
    Kul att följa era planer!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Haha huset ser spännande ut och jag förstyår er vånda. Fram för allt när man får bakslag är det lätt att tankar flyger till alternativa byggplaner. Har ni fått tag i Bygglovsgubben än?

    SvaraRadera
  3. Skithäftigt! Jag ser fram emot att läsa här vad ni tar för er.
    Många kramar

    SvaraRadera
  4. Wow vilket läckert hus! Lycka till med alla beslut och hoppas att allt löser sig till det bästa för er!

    SvaraRadera