tisdag 10 mars 2009

konservatismens högborg i barnbutiken

Redan innan vi hade gått in i barnbutiken hade min son bestämt sig; Han skulle ha en RÖD vårjacka i år. Nåja, tänkte jag. Vi hittar nog något annat... Inne i butiken hittade han en röd jacka med oranga detaljer som nog egentligen är OK, men jag försökte verkligen få honom att ändra sig; Men gubben, den här GRÖNA jackan var väl fin, eller den här rutiga, eller varför inte den här grå. Men lilla gubben var benfast! En röd jacka skulle det vara eller ingen alls!

Jag försökte febrilt hitta fel med jackan... Den har nog inte tillräckligt god kvalitet, är den inte lite "flickig" i snittet, den är nog inte tillräckligt vattentät osv i det oändliga. Men sanningen är att det verkligen inte är något fel på jackan, bara på mina attityder.

Hur kommer det sig att jag har ett problem med att min son vill ha en röd jacka? (Han har andra röda kläder, inget problem med dom, uppenbarligen...) Hur illa är det egentligen i samhället (och med mig) när jag faktiskt funderar över hur andra barn (och deras föräldrar) kommer att bedöma min son för att han dyker upp på dagis i en röd jacka?

Jag köpte den röda jackan, fast jag har öppet köp i två veckor, och känner jag mig själv rätt kommer jag att tillbringa dem med att försöka hitta en ANNAN jacka som min son hellre vill ha. Fy mig.

3 kommentarer:

  1. Intressant!
    Tror någon på din sons dagis, tycker jackan är fin och vill ha en likadan, pojke eller flicka.
    Ha tillförsikt till att allt "går bra".
    Jag arbetar inom barnomsorgen och har varit med om ETT tillfälle, på snart 10 år, där en kille påpekade att en annan kille hade ett tjejbälte för han hade ett rosa bälte. Dock hörde hans mamma det och påpekade då att han själv brukade låna systerns nattlinne ibland, det tog udden av allt.

    Låt grabben ha en röd jacka, den piggar upp och alla blir gladare av den, jag lovar;)

    Kram Helene

    SvaraRadera
  2. Har aldrig tänkt just på killar och röda jackor...
    Härligt med barn som vet vad de vill ha... antagligen fattar vi vuxna iingeeentiiing som vanligt... hihi...
    Den röda jackan fanns ju i butiken så det är nog helt rätt med rött!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Fin röd jacka jag hade, ligger den någonstans hemma??? Så jag kan använda den igen.

    SvaraRadera